Mine bedste råd til en smukkere og skønnere barsel

Mine bedste råd til en smukkere og skønnere barsel

At være på barsel er en tid, der aldrig kommer igen. og du skal nyde den max, selvom det i perioder kan være hårdt, fx. når baby er i sine “tigerspring”, har kolik eller andet. Jeg har samlet lidt gode råd til dig på barsel, hvordan du og baby bedst holder Jer sunde, smukke og i balance. Jeg har garanteret 100-vis af andre gode råd og fif, men så skulle jeg skrive en hel bog, så du får liiiiige de vigtigste her i denne omgang;-)

IMG_0534IMG_0892

BEDSTE RÅD TIL MOR:

SOV OM DAGEN, HVIS DU IKKE SOVER OM NATTEN

Søvn er en af de vigtigste faktorer for en sund krop, mentalt overskud og et liv uden stress. Får du ikke nok søvn vil det dels påvirke din trang til søde og fede sager, som vil gøre det ekstra svært at komme af med graviditetskiloene, og dels vil dit overskud i pressede situationer måske ikke være det største. Der skal være energi og overskud til baby, dig selv, din kæreste/mand og de andre børn, hvis du har det. Så SOV når du kan. Hvis du er vågen 100 gange om natten og vågen flere timer, så und dig selv at sove til middag med baby, evt på mavsen. Det knytter bånd, er hyggeligt og sååååå dejligt for mutti. Husk, at barsel er et benhårdt arbejde 24/7, hvor du aldrig kan holde fri, så vælg dig selv til. Støvsugningen og vasketøjet kan sagtens vente.

IMG_0605

 

SPIS MAD DER GIVER DIG ENERGI

At passe en baby 24 timer i døgnet 7 dage om ugen kræver energi og overskud, og udover søvn er det vigtigt at du spiser mad, der giver dig den nødvendige energi. Man får ikk just meget energi af hvide rundstykker og wienerbrød, så hold dig fra de ting du ved der dræner dig. Personligt er det netop bl.a. gluten for mig, hvor jeg efter jeg har spist det, nærmest kan falde i søvn og man kan se på mig at jeg bliver helt fraværende. Det kan også være nødder, tomater eller andre ting, der har allergener i sig, som du måske ikke kan tåle. Hvis du fx. mærker kløe eller svien i munden når du spiser det, og efterfølgende bliver træt, så gør du klogt i, at holde dig fra den fødevare. Mærk efter efter dine måltider, hvordan du har det, og om du er træt eller har fået energi. Bliver du træt, kan det være der var noget i du ikk kan tåle eller måske det var for proteinholdigt, så kroppen skal bruge for meget energi på nedbrydningen.

2013-05-10 14.01.432013-05-10 13.36.1310

HUSK AT SPISE

Jeg kender det aaaaaalt for godt selv, når jeg er på barsel, det der med at glemme og spise, specielt frokost. Men det giver altså bagslag senere på dagen, fordi man så let kommer til at guffe usunde sager sidst på eftermiddagen og igen om aftenen, da blodsukkeret ikke er blevet opretholdt. Så husk det. 3 gange om dagen er fint. Tror faktisk lige jeg går ud og tager mig lidt frokost… i skrivende stund er klokken ved at være 14 ;-D

GØR ÉN GOD TING FOR DIG SELV HVER DAG

At være mor kræver overskud og for at have det, er det vigtigt at være i balance og passe på sig selv. Jeg er den bedste udgave af mig selv, når jeg har det godt med mig selv, og det giver mig overskud. Så jeg har en regel om, at gøre én god ting for mig selv hver dag. Det er blot små ting, men i sidste ende betyder de bare meget for mig. Nogle af tingene virker måske fjollede, og som noget man alligevel ville gøre fx. gå i bad, men på barsel er det bare ikk altid der er tid til bare et bad. Når du så er i bad, så nyd det max, og lad det være din gode ting for den dag. Er der tid til andet er det bare en bonus;-) For mig er de små ting fx.

-lægge neglelak på fingrene eller tæerne

-klippe eller file negle

-fjerne neglebånd

-bruge en bodyscrub

-vaske hår/bruge en hårmaske

-lægge en maske

-bruge Dermarolleren

-fjerne hår på kroppen

-plukke øjenbryn

-file fødder

-komme i bad

-5 minutters massage på foamrolleren

-en lille gåtur i skoven

-en løbetur med babyjoggeren

-10 armstræk

Lav evt. selv en liste med de ting, der gør dig glad og sørger for, at du kan være den bedste udgave af dig selv.

SIG FRA

Selvom du er på barsel, betyder det ikke at du har fri. Tværtimod. Bare fordi du arbejder hjemmefra i døgndrift er det ikke ens betydende med at folk bare kan komme rendende. Mærk efter hvad DU har lyst og overskud til, især i de første måneder, som godt kan være stressende, og hvor man egentlig bare gerne vil have ro. Husk, at det er DIT liv og det er ok at sige nej tak til besøg, fordi dig og baby bare har brug for at være Jer. Det er dine og babys behov der kommer først, og ikke gæsters behov for at se baby.

HUSK DIN MAND

Som mor er du på i døgndrift og manden er måske den nemmeste at blive sur på, hvis overskuddet ikke lige er så stort. Du har nok i baby, baby har brug for dig og dine babser, og manden kan egentlig ikk gøre det vilde i starten alligevel. Der kan være langt ind til bare at tænke på, at have lyst igen, og den kommer ikk nødvendigvis af sig selv. Men husk ham alligevel, for hvis du ser det fra hans side, så er der ikk ændret så meget hos ham, bortset fra, at han er blevet far selvfølgelig 🙂 Men han har ikk hormonerne, han har ikke født, han har ikke været gravid og mærket baby lige fra undfangelsen, og han går ikke med baby dagen lang. Så husk at passe godt på ham også, ros ham, kys ham, kram ham og når du er groet sammen igen, så find hinanden på det punkt også. Lige pludselig går tiden bare og så kan det blive for svært at finde hinanden igen, men det er trods alt forskellen på at være venner og par;-) Og han synes du er dejlig, også selvom du ikke har smidt graviditetskiloene endnu.

HUSK DINE KOSTTILSKUD

Din krop har været udsat for en kæmpe belastning under graviditet, fødsel og amning, og det kræver altså en ordenligt masse ekstra energi i min verden. Den ekstra energi får du dels fra maden du spiser, men du skal så sandelig også huske dine kosttilskud og helst nok af dem imens du fuldammer. Uden dem, ville jeg virkelig være en død sild på energiniveau. Det vigtigste er en ordentlig multivitamin og en masse sundt fedt. Jeg spiser Baby-Me-Now og gjorde det både før og under min graviditet, samt nu. Der er lidt ekstra i af det hele. den finder du her: Baby-Me-Now – Multi-vitamin.

Jeg sørger også for masser af sundt fedt og drikker gerne mindst et MK olie shot dagligt (da hun var nyfødt drak jeg både morgen og aften, da man bliver så tør i starten) MK Olie O og Aronia Apple Sæt. Nu drikker jeg også Skin Food olie fra Amazing Space Skin Food – Multi omega oil. I min morgensmoothie kommer jeg en kæmpe skefuld kokosolie Kokosolie – Økologisk og koldpresset jomfruolie i og i madlavningen om aftenen frådser jeg i olivenolie Økologisk Ekstra Jomfru Olivenolie – Emile Noël. Udover det spiser jeg også 2 kapsler vegansk fiskeolie om aftenen inden sengetid VegOmega 3 – 60 stk.. Så nej, jeg er bestemt ikke fedtforskrækket og ved, at det er med til at holde mit blodsukker stabilt, gør så jeg ikke skal kæmpe med overflødige kilo og holder min hud blød, smidig og nogenlunde rynkefri 😉

Sana Hemp Juice kapsler kan jeg heller ikke undvære. Lige meget hvilket stadie du er på helbredsmæssigt vil de hjælpe dig til at nå den optimale følelse af “bliss” inden i, som er optimal glæde/kærlighed/lykke. Hvis du har helbredsmæssige gener, hjælper de dig af med det og du får bare en krop og sjæl i mere balance, med mere energi, glæde og overskud, uden de store skavanker. Find dem her i 30 stk Sana Hemp Juice – 30 kapsler eller med 90 stk her Sana Hemp Juice – 90 kapsler.

Og selvfølgelig mælkesyrebakterier. Især fordi jeg denne gang har haft brystbetændelse to gange og fået antibiotika begge gange, så skal der virkelig fyldes op på den konto igen. Jeg spiser Udos om morgenen Udo’s Choice Mælkesyrebakterier – Super adult og Garpro om aftenen. Garpro – Hvidløgskapsler m. mælkesyrebakterier. Så får jeg lidt forskelligt til mine stakkels tarme efter sådan et par omgange;-)

Udover de nævnte spiser jeg faktisk også zink, selen, q10, b-vitamin, d-vitamin, c-vitamin, magnesium og calcium, da jorden idag er så udpint at den slet ikke kan levere de mineraler vi har brug for, på trods af, at jeg kun spiser økologiske fødevarer. Du behøver slet ikke spise alt dette, hvis du er vant til ikke at tage noget, da du med de første nævnte sagtens vil kunne mærke en forskel på energiniveauet.

babymenowSanahempjuiceudosgarproMK-Original-t

HAV IKKE FOR TRAVLT MED AT GENFINDE FORMEN

Det har taget 9 måneder at få den krop du har nu, så giv nu din krop god tid til at komme sig ovenpå forandringen og processen med at producere Jeres lille vidunder, føde det og amme det. Det er en kæmpe belastning for kroppen og det tager altså et års tid inden den har kommet sig helt. Du behøver ikke stå i træningscentret dagen efter eller 2 uger efter du har født. Nyd for pokker din baby og Jeres babyhule, det er nu den er lille og har virkelig brug for dig. Træner du for hårdt går det udover mælkeproduktionen og det vil stresse Jer begge. De overflødige kilo skal nok komme af igen, bare det at du spiser sundt, ammer og er afslappet omkring det vil hjælpe dig. Og så kan der komme motion på, når tiden er inde og du føler for det. Nej, din krop kommer formentlig ikke til at ligne den du havde før du fik børn, men skal den egentlig også det? Du er mor nu, og det er det smukkeste i verden. Hofterne er måske blevet bredere, fordi en baby har skulle bevæge sig ned igennem bækkenet og hormonerne er anderledes. Tænk også over, hvorfor du så gerne vil have teenagekroppen/før mor kroppen igen. Hvad skal du bruge den til? Hvem skal du imponere? Din mand synes formentlig at du blot er endnu smukkere nu, hvor du er lidt blødere og ovenikøbet har født hans lille guldklump. Og du er mor til dette mirakel du har født, intet er større eller vigtigere lige nu, end at give baby den tilknytning dig og den her verden.

For mig er det vigtigste at jeg kan løbe mine børn i daginstitution og er stærk nok til at kunne lege med dem, løfte dem og kunne træne mine kunder, når den tid kommer igen. Jeg har intet behov for at ligne en bikini-fitness-model, for det vil være rent tidsspilde og en krop jeg overhovedet ikke ønsker eller kan bruge til noget funktionelt i min dagligdag. Brug din baby som træning, det er godt for Jer begge. Har du et stort spejl så stil Jer foran det og lav squats med baby på skuldrene, gå nogle walkinglunges rundt i stuen, løft baby op i strakte arme for skuldertræningen, og lav nogle gulvøvelser på en måtte med baby liggende under dig. I løbet af en dag kan det blive ganske god træning, hvis du et par gange i løbet af en dag lige tager 5-10 minutter med et par øvelser med baby. Når du er ude at gå med barnevognen kan du også lave en regel om, at du skal gå 5×20 walking lunges hver dag. Det er hurtigt klaret, og så kan du tænke på, at du har lavet hele 100 lunges, som faktisk er rigtig mange. Møder du en bænk, så sæt dig og lav nogle tricepsdips eller armstrækkere og har du brug for pulstræning så løb og gå skiftevis mellem hver lygtepæl.

Så du kan sagtens komme i god form uden at stå i et fitnesscenter, og bare giv det minimum den tid du har brugt på at bygge mor-kroppen op. Og hvis selvværdet kommer i bund af at se på det slappe maveskind, så gå ud og se dig i spejlet og fortæl dig selv hvor smuk du er og gå derefter ind og se på din guldklump.

1

LÆG TELEFONEN VÆK

Nyd din baby og vær til stede i det. Du behøver ikke dokumentere hver en gåtur, træning, besøg, mad eller hver gang baby slår en bøvs på de sociale medier. De er nogle tidsrøvere og hvis du tænker over det, hvor meget går du så egentlig glip af ved ikke at være online konstant? Intet! Nyd tiden med baby, for den kommer aldrig igen. Tjek telefonen når baby sover og læg den væk når den er vågen. Ta billeder hvis der skal tages billeder eller andet specielt og pak den så væk igen. Jeg har en regel med mig selv om, at når den store er hjemme fra børnehave og til han er i seng, der bruger jeg ikke telefonen. Jeg kan få helt ondt i maven når jeg tænker på, hvor lidt tilstede jeg er, hvis jeg bruger den foran ham, fordi han søger min opmærksomhed og kan mærke fraværret. Jeg hader den udvikling teknologien har, hvor alt foregår på den skide telefon, Ipad eller computer. Jeg stemmer for mere nærvær, leg og hygge. Er du med mig? 🙂

 

SKØNHEDSFIF:

FÅ FARVET DINE VIPPER OG BRYN

Barsel er, ihvertfald for mit vedkommende, lig med nul makeup. Baby er alligevel ligeglad og synes du er dejlig som du er. Det samme gør manden… forhåbentlig 😉 Men derfor er det jo rart ikke at ligne et spøgelse når man ser sig selv i spejlet, og bare se lidt ordentlig ud. Så få farvet dine vipper og bryn hos en kosmetolog, eller lær at gøre det selv. Jeg vil anbefale mindst hver 3. uge, så ser du altid lidt pænere ud, på alle tider af døgnet;-)

BRUG EN PINK BLUSH

Et lille strejf af pink på kinderne gør, at du ser bare lidt fresh ud, og ikke helt bleg. Så selvom der ikk er tid til andet, så tager det 30 sekunder at lægge lidt på kinderne og sammen med de farvede vipper og bryn, er du pludselig ikk helt tosset at se på, selvom man føler sig som udskidt æblegrød indeni indimellem 😀 Skal det være vildt, så læg lidt solpudder nedenunder, i et slags 3-tal fra tindingen, under kindbenet og ned på kæbebenet… Så er du jo nærmest klar til fest;-) Jeg elsker blush-perlerne fra Amazing Spaces økologiske og naturlige makeupserie. Der er både en i pink nuancer og en i brune, så der er til enhver lejlighed. De holder nærmest forever, da de er mega drøje i brug, og du kan bruge dem som øjenskygger også. De giver huden en flot farve med lidt shine. Bronzenuancen kan du læse mere om her Bio-Magic Golden Pearls og den pink kan du se lige her Bio-Magic Pearls – Pinky

pearls-brune

LÆNGE LEVE SELVBRUNER

Afbrudt søvn kan godt gøre en liiiiidt bleg at se på, men så er det godt at man kan snyde sig til en smuk kulør. Smør lidt selvbruner under din natcreme om aftenen 1-2 gange om ugen, og bevar en frisk teinte og lidt glød. Gør det samme på kroppen, hvis du trænger til at forkæle dig selv lidt ekstra. Husk at exfoliere din hud inden. Mangler du en god selvbruner vil jeg gerne anbefale den økologiske og naturlige fra Amazing Space. Den kan bruges på både ansigt og krop, alene eller blandet op med bodylotion. Den giver den smukkeste gyldne kulør og stinker ikke af selvbruner. Find den her: Skin Glow – Face & Body Tan

HUSK TØRBØRSTEN

De der irriterende knopper på overarmene og tørre skinneben har jeg ellers ikke haft i nogle år, siden jeg startede med at tørbørste. Men nu hvor jeg er på barsel, og absolut ikke kommer i bad hver dag, samt efter indlæggelse med min for tidligt fødte datter, kom jeg lidt ud af rutinen. Og knopperne er kommet tilbage. Så de gange om ugen, hvor jeg så endelig kommer i bad, får den ikk for lidt med tørbørsten og min hud eeeeelsker det. Åhh hvor var den savnet under indlæggelsen, og hvor har du bare en dejlig fornemmelse i hele kroppen bagefter. Så bare giv den gas. Jeg bruger denne fra Amazing Space, som har den fordel, at den kan maskinvaskes, hvorefter den bliver som ny igen og du får vasket alle de lækre døde hudceller ud af den. Detox Tørbørste – Amazing Space

Tørbørste-p

BRUG EN GOD KROPSOLIE

Jeg indrømmer gerne at jeg ikke kommer i bad hver dag under barsel. Nogle gange kan der faktisk godt gå to dage hvor jeg ikke er, så det er vigtigt at bruge noget efter badet, som kan holde på fugten i lang tid. Jeg har fundet ud af at Soft Obsession olien Soft Obsession – Body oil kan holde min hud blød og lækker indtil næste bad. Jeg elsker den. Den fedter ikke og er bare vidunderlig. Til maven bruger jeg Pretty & Pregnant olien, som jeg også brugte da jeg var gravid, da den også hjælper på at trække maveskindet sammen igen udefra. Pretty & Pregnant Oil – Anti stretch-marks concentrate

pretty and pregnant

TIPS TIL BABY:

GIV MÆLKESYREBAKTERIER

Det lille menneskes tarmsystem er umodent og helt uden bakterier, når det bliver født. I tarmen sidder den anden hjerne og det meste af immunforsvaret, så sørg for at bygge babys mave godt op, både via mælkesyrebakterier gennem dig men giv også baby sin egne. Jeg bruger Bio-gaia, som er dråber, som hun kan få sammen med d-dråber på en ske. Jeg giver 7 dråber. Når hun bliver større får hun dem som sugetabletter. Du finder både d-dråber Livol D-dråber – Til børn og Bio-gaia her på shoppen BioGaia – mælkesyrebakterier til børn. Og til de lidt større børn Bio Gaia Semper tyggetabletter – mælkesyrebakterier til børn fra 3 år.

biogaiabiogaia_tyggetablettter_460_460_1

BRUG ALTERNATIVE BEHANDLERE

Døjer din baby med ikke at ville dreje hovedet til den ene side, med maven, bliver sur når den skal ha tøj på eller andet, så opsøg en alternativ behandler, fx. en osteopat, kiropraktor eller en kraniosakralterapeut. De kan hjælpe til lige at rette baby lidt op på de ubalancer der måtte være fra fødslen. Det er nemlig meget normalt at der sidder et eller andet skævt efter at have været krøllet sammen i 9 mdr i maven og blevet presset ud gennem et lille hul. Og er den kommet via kejsersnit kan den faktisk mangle lidt af de pres, som også kan hjælpe på at blive rettet op. Uanset hvad ville jeg vælge en bette tur til kraniosakral, for at være på den sikre side;-)

Jeg laver en ny blog med gode tips til babys hud bl.a. på et senere tidspunkt;-)