Detox efter ferien #9: Kilden til evig ungdom

Detox efter ferien #9: Kilden til evig ungdom

Det lyder næsten for godt til at være sandt og er det måske også, men det er ihvertfald forsøget værd og det giver god mening, at forsøge sig med DE 5 TIBETANERE, som er vores fokus i denne uge.

Ta et kig på de tibetanske munke, og tjek hvor få rynker de egentlig har… ja, de lever også et roligt liv uden bekymringer, så selvfølgelig har de ikke det, MEN de laver også dagligt De 5 Tibetanere, som hjælper med at holde dem i balance.

DE 5 TIBETANERE er en serie bestående af 5 yogalignende øvelser, som efter sigende skulle være kilden til evig ungdom. De giver en bedre fordøjelse, virker afgiftende på kroppen, hjælper lymfesystemet af med affaldsstoffer, mindsker stress, forbedret følelsesmæssig og mental sundhed, vægttab, sover bedre, vågner med en følelse af mere energi og friskhed, fritagelse for problemer med leddene, giver spændstige muskler samt øget knoglemasse. De er bygget på baggrund af den kinesiske, taoistiske tro på, at sygdom er et resultat af, at energistrømmen i kroppen er blokeret. Det sker, hvis de to modsatte energier Yin og Yang, som sammen holder orden på den universelle livskraft, ikke er i harmoni med hinanden.
Ved dagligt at udføre disse 5 øvelser vil disse blokeringer forsvinde, så livsenergien igen kan strømme frit og sætte helbredende kræfter i gang. Ifølge hinduistisk tænkning aktiviserer og harmoniserer øvelserne kroppens energicentre, chakraerne, og giver et langt og sundt liv.

Har du alle mulige undskyldninger for ikke at få styrketrænet, så giv i det mindste din krop disse daglige øvelser, som er overstået i løbet af få minutter, og føl dig alligevel sund, stærk og fyldt med god samvittighed, uanset din størrelse eller udgangspunkt. Her kan alle være med!

Man laver 21 gentagelser af hver øvelse, men IKKE til at starte med. Man kan nemlig blive meget svimmel og få det rigtig skidt efter første øvelse (hvor man drejer rundt om sig selv), hvilket er meget normalt. Den svimmelhed aftager dog med tiden, når man i et stykke tid har lavet øvelserne hver dag. Jeg anbefaler, at du blot begynder med tre gentagelser af hver øvelse i den første uge, hvilket er klaret på under 2 minutter. Hvem vil ikke gerne ofre 2 minutter på at forblive sund og rask i et laaaangt liv? Derefter sætter du den op til fem gentagelser den anden uge, syv rotationer den tredje uge osv. indtil du kan køre alle 21 gentagelser i træk. Øvelserne kan gøres når som helst både morgen, middag og aften. Det kan dog være en idé at lægge et fast tidspunkt ind, fx. at du SKAL gøre dem i en af reklamepauserne om aftenen, når du sidder i sofaen, eller skal lave dem INDEN du sætter dig til ro, efter dagens gøremål. Du kan også lave dem som det første når du står op om morgenen, og få dejlig energi til hele dagen.

I starten kan du finde nogle af øvelserne hårde og det kan stramme i skulderen, foran på brystet eller gøre ondt i håndleddene. Dette er alt sammen helt normalt og blot et tegn på, at øvelserne vil gøre noget godt for kroppen. Hurtigt vil du kunne mærke bedring, at du bliver stærkere og kan være mere i ro med øvelserne. Du kan også opleve, at gammelt eksem og andre skavanker pludselig går i udbrud for derefter at blive healet. Det er fordi kroppen kommer i balance og renser ud, og så kan nogle symptomer blive værre i en kort periode, inden de så går hen og bliver helbredt. Endnu en normal reaktion. Tænk på, at når du laver De 5 Tibetanere, så er det er en gave, du giver din krop. Vær til stede i øvelsen og tænk at det er en investering i dit helbred, sundhed og at få en stærk krop. Tænk over åndedrættet og træk vejret ind, når øvelsen er der, hvor der er plads i maven, og pust ud, når kroppen bliver “mast sammen” i øvelsen, og der ikke er plads til luften.

God fornøjelse med øvelserne:-)

Se alle øvelserne på billedet her på bloggen og læs beskrivelsen herunder:

DE 5 TIBETANERE:

Øvelse 1: Jeg er i harmoni med mig selv
Stå oprejst, stræk armene vandret ud til siden. Drej rundt om dig selv i urets retning (fra venstre mod højre). Du bliver måske lidt svimmel. Drej kun så længe, som du kan holde det ud.

Øvelse 2: Jeg lever bevidst ud fra mit centrum
Liggende – hæv hovedet og benene (hovedet først). Hold lænden i gulvet. bøj evt. knæene. Indånding når du løfter hovedet og benene.
Udånding når du sænker benene og hovedet.

Øvelse 3: Ubegrænset energi strømmer gennem min krop
Stå på knæene – bøj hoved og hals bagover. Start med at presse hagen mod brystet, bøj bagover i en blød bue (indånding), pres hænderne mod balder eller lår. Kom tilbage på udåndingen.

Øvelse 4: Jeg er levende og stærk
Sid ret op med strakte ben – løft kroppen til en bro. Start med at strække nakken og lægge hagen mod brystet. Løft kroppen op på en indånding. Sænk kroppen på en udånding.

Øvelse 5: Min krop og mine tanker er fleksible
Lig på maven – hænderne i gulvet ud for skuldrene. Kroppen hænger, du støtter på tæerne og hænderne, kig op i loftet. Løft nu bagdelen op i hundestrækket på en indånding. Sænk på udåndingen.

 

Min kurv
Din kurv er tom

Det ser ud til at du ikke har valgt noget endnu.